Dünyadaki En Yaygın Eğitim Modelleri
Eğitim tüm dünyada var olsa da her ülkenin eğitim şekli birbirinden farklıdır. Eğitim sisteminin kurumsallaşması ile birlikte aydın kesimler eğitimin daha iyiye gitmesi konusunda fikirler ortaya koymuşlardır. Bu fikirlerin her birine de “model” denmiştir. Kabul gören her bir model de “alternatif eğitim modelleri” olarak görülmüş, eğitimciler ve eğitim kurumları süre gelen zaman içerisinde alternatif eğitim modelleri üzerine çalışmalar yapmışlardır.
Peki, alternatif eğitim modelleri nelerdir?
-Ana Akım Eğitim Modelleri
“Klasik eğitim modeli” olarak da adlandırılan ana akım eğitim modelleri ülkelerin geçmişten
günümüze uyguladıkları genel eğitim modelleridir. Ana akım eğitim modellerinde belli olan bir
müfredat bulunmaktadır ve eğitimciler belirlenen müfredatı anlatmakla yükümlüdür. Anlatma
yöntemleri eğitimcilerin esnekliğine kalsa da müfredatın dışına çıkılması pek mümkün değildir. Ana
akım eğitim modellerinde belirlenen müfredata uygun çalışma planları ve kitaplar da
hazırlanmaktadır. Her yaş grubuna ve her sınıfa uygun farklı müfredatlar hazırlanmaktadır.
-Tam Öğrenme Modeli
Bloom ve Carroll modeli olarak da bilinen tam öğrenme modeli uygun ortam ve öğrenme koşulları sağladığında herkesin istenilen konuyu öğrenebileceğini öne sürmektedir. Uygun ortam ise tam öğrenme modelinde okul olarak nitelendirilmiştir. Tam öğrenme modeli için başarı ortalama başarı olarak adlandırılmaktadır. Eleme yöntemi ile öğrenmeyen öğrenciler elenecek, öğrenenler kalacaktır. Kişiye özel takip yerine ortalama başarı takip edilmelidir. Bu doğrultuda kişinin başarısı değil sınıfın ortalama başarısı önemlidir.
-Montessori Modeli
Montessori modeli çocuğun ilgisine dayanır. Çocuk hangi alanda, hangi konuda bilgi almak istediğini de bilgiyi almak için ihtiyacı olan gereçleri de kendisi seçer. Burada yapılması amaçlanan hedef herkesin severek yaptığı işi bulmaktır. Bahsedilen modele göre her çocuk farklıdır ve her çocuğa farklı davranılmalıdır. Genelleme yapıldığında bilgi iyi öğrenilmeyecek ve benimsenmeyecektir. Bu sebeple montessori modeli ile eğitim çocukların isteklerine bırakılır. Özellikle ilk altı yıl çocukların gelişimindeki en önemli dönemdir ve bu dönemdeki istekleri onları bilinçli öğrenmeye itecektir.
-Özgür Okullar Modeli
Summerhill okulu olarak da bilinen model 1921 yılında İngiltere’de Summerhill Okulu kurulması ile ortaya çıkmıştır. Neill tarafından kurulan okul yaşama bir hazırlık olarak görülmektedir. Özgür okul modellerinin en belirgin özellikleri demokratik katılımcılığı ve öğretim içindeki seçmeciliği vurgulamasıdır. Özgür okul modelini uygulayan eğitim kurumlarının en yaygın özelliği ise her yönüyle özgür bir karakter yetiştirmeyi amaçlamalarıdır.
-Ev Okulları Modeli
1960’lı yıllarda ABD ile yaygınlaşan daha sonraki süreçlerde başka ülkelere de yayılan ev okulu modeli zorunlu eğitime meydan okumaktadır. Zorunlu eğitim modeline karşı olan model kendi kendine düşünebilen, istediğinde her bilgiyi öğrenebilecek bireyler yetiştirmeyi amaçlamışlardır. Bu nedenle herkesin kendi evinde, kendi çalışma saatlerinde planladığı eğitimi alması amaçlanmıştır. Yukarıda belirtilen eğitim modelleri geçmişten günümüze her eğitim kurumunun üzerinde çalışmalar yaptığı modellerdir. Bütün eğitim modellerinin tek amacı eğitimi daha da iyileştirmek, günümüzün şartlarına göre eğitimi geliştirmek ve eğitim alacak kişilere nitelikli eğitimler vermektir.