Online Eğitimin Geleceği Hakkında
Online eğitimin geleceği hakkında tahmin yürütmek zordur. Buna karşın dünya üzerinde pek çok yerde internet temelli eğitim yaygınlaşmaktadır. Günümüz finansal problemleri bu tür bir eğitim faaliyetinin uygulanabilirliğini zora sokmaktadır. Bu noktada ticari kuruluşların finansal destekler sağlaması önemlidir. Gelecekteki eğitim modelleri içinde sanal öğrenmenin kapsamlı bir model niteliğine bürüneceği açıktır. Ender kaynaklara büyük ölçüde ulaşım kolaylığı sağladığından eğitim ve öğretimdeki önemi gittikçe artacaktır. Buna karşın sanal öğrenmede yeni bir öğrenme çevresi için personel yetiştirme gibi gizli bir mali bedelin olduğunu henüz anlamaktayız.
Eğitim kurumlarını ve özellikle yükseköğretim kurumlarını bir tek modelin geleceğe sürükleyemeyeceği kesindir. Eğitim gelecekte uzaktan yürütülecektir. Fakat eğitim kurumları daha çok farklılaşacak, eğitim daha geniş kitlelere sanal olarak sunulacaktır. Çevrim içi eğitimin gelecekteki durumu öğretim ve öğrenimdeki başarı, geçerlik, öğretimin psikolojik, felsefi ve sosyal dinamikleriyle uyum gibi pek çok açılardan zaman içinde sorgulanmasıyla ortaya konacaktır.
Online eğitimin geleceğinden çok günümüzdeki durumunu betimlemek amacıyla çeşitli araştırmalar yapılmakla birlikte henüz somut bir eğilim oluşmamıştır. Buna karşın birçok araştırmada öne çıkan problemler tespit edilmiştir. Karşılaşılan problem alanları beş kategoride değerlendirilmektedir. Bunlar
Öğrencilerden Kaynaklanan Problemler:
Öğrencilerin karşılaştıkları problemler esneklik talebi, kültürel ve zaman farklılıkları ve kişisel durumlarla ile ilgilidir.
- Online eğitim uygulamalarında görülmüştür ki birçok uzaktan öğrenen öğrenci özerklik, özgürlük ve esnekliğe ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte birçok öğrencinin bu yönde bir seçim şansı yoktur. Bu öğrenciler fiziksel mekân, çalışma ve/veya ailevi sorumluluklar nedeniyle uzaktan eğitimi tercih etmektedirler. Bu öğrencilerin birçoğu hafta içi dokuz-beş saatleri arasında eğitim alamamaktadır. Bunun yerine sabahları erken saatlerde ve geceleri eğitim talebinde bulunmaktadırlar.
- Online eğitimde kültürel farklılıklar giderek globalleşmektedir. Bunun temel nedeni toplumlara has duygulardır. Örneğin; Avustralyalı bir öğrenci ile Singapurlu bir öğrencinin duyguları tamamen farklıdır.
- Online eğitimde öğrenci ve öğretmen arasında senkronize bir iletişime gerek duyulmaktadır. Buna karşın öğrenci ve öğretmenin farklı ülkelerde olması durumunda ülkelerarası zaman farkları bu iletişime imkân tanımaz.
- Online eğitim öğrencilerinin beklentileri oldukça yüksektir. Buna neden olan faktörler öğrencinin yaşı, eğitim altyapısı, bireysel farkları, öğrenme stili, özgüven düzeyi ve önceki çalışma tecrübeleridir.
Kurumsal Problemler:
Online eğitimin kurumsal özellikleri dikkate alındığında özellikle üç alanda problemlerin yoğunlaştığı görülmektedir. Bunlar: Uzaktan öğretimin desteklenmesi ve tanınması, katı yönetim ve eğitimin organizasyon boyutudur.
- Geleneksel eğitim sisteminde bilgilerin sunumunda kullanılan materyalleri değiştirmek daha kolaydır. Ancak bu uzaktan eğitimde pek mümkün olamamaktadır. İkinci kuşak uzaktan eğitimde çalışma materyallerinin planlanması ve geliştirilmesine özellikle önem verilmesi gerekmektedir.
- Uzaktan eğitim veren bazı yükseköğretim kurumlarındaki yönetimler oldukça katıdır. Dönemlerin başlangıç ve bitiş zamanları, kayıt ve sınavların zamanında yapılması gibi pek çok konuda esneklik yoktur. Buna karşın uzaktan eğitimi anlamlı kılan değişkenlerden biri esnekliğe imkân tanımasıdır.
- Uzaktan eğitim veren kurumların bütün materyalleri merkezi yönetim tarafından üretilmektedir. Bu durumun yarattığı problemler şunlardır;
- Öğretim tasarımı ve yayımında özel bilgi eksikliği
- Bazı akademik kontrol eksiklikleri
- Konu gelişimi açısından zaman kaybı
- Yönetimsel yetersizlikler.
- Uzaktan eğitimin mali boyutu kullanılacak kitle iletişim araçlarını ve dolayısıyla öğrenenleri etkiler. Bu kapsamda karşılaşılan problemler ise şunlardır;
- Konu materyallerinin dağıtımının yavaşlaması
- Öğrenci-öğretmen ve öğrenci-öğrenci etkileşimde yetersizlikler
- Uzaktan eğitimde mesafe sınırı yoktur. Buna karşın öğrenenler ile öğretenler arasında psikolojik bir mesafe oluşabilir. Bu mesafe öğrenci ve öğretmen diyaloğu ve bireysel öğrenenlerin ihtiyaç duydukları sorumluluk ile ilişkilidir.
Öğretmenlerin Nitelikleri:
Uzaktan eğitim kaliteli materyallerin hazırlanması, uygun öğrenme çevrelerinin yaratılması, iletişim ve sunu gibi pek çok açılardan uzmanlık gerektirir. Bu kapsamda karşılaşılan problemler ise şunlardır;
- Çalışma alanı ile ilgili problemler
- Materyallerin hazırlanması oldukça pahalıdır ve teknolojik gelişime paralel olarak yenilenmelidir. Bu ise öğrenci sayısının yüksek oranlarda olmasıyla gerçekleştirilebilecek bir durumdur.
- Bilgi kaynağı çalışmalarında üç paradigma söz konusudur. Teori, soyutlama ve tasarım. Öğrencilerin uygun bilgi kaynaklarına erişimi sağlanmalıdır.
İnternet ve bilgisayar gelecekte eğitim dünyasına yeni bir takım gelişmeler sunacaktır. Eğitim ve öğretimdeki mesajların (içeriğin) daha güçlü iletilebilmesinde internet ve bilgisayarın etkili olduğu şüphesizdir. Ancak internet ve bilgisayarlar sadece eğitim amaçlarıyla paralel olarak kullanılmayacaktır. Eğitim kurumları geçmişte olduğu gibi gelecekte de bir takım unsurların hedefi olacaktır. Bu unsurlar geçmişte yürütülen programlarla kontrol altında tutulmaya çalışılmıştır. Ancak online eğitimin geleceği anlamında bu kontrol yeteneği henüz sağlanabilmiş değildir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelecekteki kullanım biçimleri onun eğitimdeki geleceğini de belirleyecektir.